Mohd Salleh Lebar. 1994. Asas psikologi perkembangan.Utusan publications and distributors Sdn. Bhd.
Catherine Lee. The growth and development of children. Edisi ke-3. London. Longman.
Bentzen, W. R. Seeing young children: A guide to observing and recording behavior. Ed. ke-5. New York: state university.
Ma’rof & Haslinda Abdullah. 2004. Psikologi. Universiti Putra Malaysia.
Friday, March 9, 2007
kelakuan sosial
Kemahiran dan perkembangan motor.
Kemahiran motor kasar ialah kemahiran fizikal yang melihat otot-oto yang besar seperti berlari, melompat, berjalan dan memanjat.Kemahiran motor halus ialah kemahiran yang melibatkan otot-otot yang kecil. Contohnya melukis, mewarna, mengikat tali kasut dan membutangkan.
2 tahun :
- Berlari dengan lebih yakin
- Panjat tangga tanpa bantuan tetapi belum boleh menukar atau ganti kaki semasa naik tangga
- Boleh seimbang dengan satu kaki dalam masa yang pendek, akan jatuh bila berusaha untuk lompat bangun dan duduk.
- Bileh pegang cawan atau gelas dengan menggunakan satu tangan.
- Boleh panjat kerusi dan duduk
- Boleh zip atau butang yang besar.
- Boleh tutup dan buka pintu.Boleh gerakkan barang-barang seperti barang mainan ke hadapan dengan menggunakan kaki.
3 tahun :
- Sudah pandai dalam membuang air besar.
- Boleh naik tangga tanpa pertolongan, noleh menukarkan kaki semasa naik tangga.
- Boleh sepak bola yang besar.
- Mereka gemar membina blok-blok atau bongkah-bongkahmenjadi menara.
- Boleh cuci tangan. Keringkan tangan dan juga berus gigi.
- Boleh memanipulasikan butang baju dan zip pada baju dan seluar
- Boleh membuka buku .
- Boleh memijak pedal basikal kecil atau beroda tiga
- Boleh memegang crayon atau pen dengan jari mula atau ibu jari.
- melukis bulatan penuh.
- Menunjukkan peningkatan guna kawal crayon dan marker semasa melukis.
- Melompat dari tempat tinggi sedikit ke lantai.
- Boleh membezakan jenis jantina.
4 tahun :
- Boleh berjalan dengan lurus.
- Boleh panjat pokok dan bermain di taman permainan
- Boleh melompat melalui objek yang tinggi iaitu 5-6 inci dengan kedua-dua belah kaki.
- Boleh berlari, berhenti atau bergerak tanpa kasukaran.
- Boleh membaling bola .
5 tahun :
- Boleh berjalan ke belakang guna tumit ke hujung jari kaki.
- Boleh berjalan turun dan naik tangga tanpa pertolongan
- Boleh pegang hujung jari kaki tanpa membengkokkan lutut
- Boleh belajar meloncat(skip) dengan menggunakan kaki yang lain(ganti-ganti)
- Boleh menangkap bola yang di baling dari jarak 3 kaki
- Menunjukkan kemahiran menunggang basikal roda tiga. Tunggang dengan kelajuan dan dengan kemahiran menggunakan stereng
- Boleh mngimbangkan badan dengan menggunakan salah satu kaki dengan kawalan yang baik selama 10 saat.
- Menunjukkan kawalan yang baik menggunakan pensel atau marker, mungkin mula warna garisan.
- Boleh gunting garisan walaupun tidak sempurna.
6-7 tahun :
- Boleh mengikat tali kasut
- Boleh menulis sesuatu huruf atau nombor
- Boleh mengenal pasti kategori sesuatu objek
- Makan sendiri tanpa bantuan orang lain
- Boleh menggelecek bola dalam permainan bola sepak
KESIMPULAN
- Pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak amat penting dalam proses penbesaran mereka. Pada tahap ini kanak-kanak membesar dengan pesat.
- Ibu baopa atau oaring dewasa haruslah memainkan peranan yang penting dalam memenuhi keperluan kanak-kanak seperti keperluan asas, kasih sayang, kebajikan dan memberi kata semangat atau keyakinan kepada kanak-kanak untuk peringkat yang seterusnya.
- Kata-kata dorongan dan pujian haruslah diberikan kepada kanak-kanak ini sebagai inisiatif terhadap pembangunan diri mereka.
- Kanak-kanak awal ibarat kain putih, ibu bapalah menjadi pencorak kain tersebut. Bimbingan dan didikan yang betul akan mempengaruhi corak pemikaram kanak-kanak. Justeru itu, wajarlah kiranya kanak-kanak dibentuk berdasarkan kemampuan
- intelektualnya. Jika kanak-kanak itu dibentuk dengan baik,maka kanak-kanak- itu akan menjadi insane yang mulia.
Subscribe to:
Posts (Atom)