- Kelebihan untuk menerima ,memproses, menyimpan dan mengeluarkan maklumat tersebut dan mengunakannya.
- Ahli teori yang terkenal dalam perkembangan kognitif adalah Jean Piaget.
- Piaget telah membina Teori Perkembangan Kognitif hasil daripada pemerhatian yang dilakukan ke atas perkembangan anaknya.
- Teori mencadangkan bahawa individu perlu melalui pelbagai tahap perkembangan kognitif dan permikiran bagi memperkembangkan kebolehannya.
- Piaget menyatakan bahawa setiap orang mempelajari cara untuk berfikir dengan cara yang sama mengikut tahap perkembangan kognitif :
- Kanak-kanak = berfikir secara asas dan konkrit.
- Dewasa = berfikir secara kompleks dan abstrak.
- Setiap tahap perkembangan kognitif mempunyai konsep / prinsip atau cara dimana seseorang akan berfikir.
- Skema :
- Cara seseorang berfikir, menyusun idea dan konsep berdasarkan tahap perkembangan kognitif.
- Semakin tinggi tahap perkembangan kognitif, semakin abstrak pemikiran individu berkenaan.
- Piaget mencadangkan bahawa semua orang akan melalui tahap kognitif yang sama dalam turutan yang sama.
- Perkembangan kognitif ini berterusan dan tidak berkembagan secara tiba-tiba. Setiap tahap perkembangan merupakan asas bagi perkembangan kognitif yang akan datang.
- Adaptasi ialah kelebihan untuk menyesuaikan diri kepada keadaan persekitaran di sekeliling. Keadaan di sekeliling terdiri daripada 2 proses iaitu asimilasi dan akomodasi.
- Asimilasi ialah proses mendapatkan maklumat baru dan mengabungkan. Manakala akomodasi pula menuju kepada proses kanak-kanak menukarkan persepsi dan tingkahlaku mereka bagi mengunakan tahap kognitif yang tinggi dan abstrak.
- Kanak-kanak akan menyesuaikan dirinya dengan skema yang wujud. Mereka akan mengunakannya bagi menyelesaikan masalah yang lebih kompleks.
- Piaget telah membina Teori Perkembangan Kognitif yang terdiri daripada 4 peringkat iaitu :
- Tahap Sensorimotor ( 0 – 2 tahun )
- Tahap Praoperasi ( 2 – 7 tahun )
- Tahap Konkrit ( 7 – 11/12 tahun )
- Tahap Formal ( 11/12 – 16 tahun )
No comments:
Post a Comment